Diagnosi
Eines utilitzades en la diagnosi
Per fer la diagnosi del centre, la comissió digital del centre ha utilitzat tres recursos:
-
-
- Enquesta Selfie al professorat i a l’alumnat (recomanada pel Departament d’Educació): la participació de l’equip directiu ha estat del 100%, la del professorat del 75%, i la de l’alumnat del 72%.
- Reunions de professorat.
- Entrevistes amb alumnes de tots els ensenyaments.
-
A partir de l’anàlisi d’aquestes eines, es van poder detectar els punts forts i punts febles del centre, el professorat i l’alumnat pel que fa a la competència digital.
Aspectes destacats de la diagnosi
Anàlisi global de l’enquesta Selfie
Els resultats de l’enquesta reflecteixen distorsions substancials entre sectors en molts aspectes per diverses raons:
L’enquesta no està enfocada al perfil d’una escola d’adults. Moltes de les preguntes no encaixen en aquest marc educatiu on llevat dels cursos de COMPETIC que s’imparteixen a l’aula d’informàtica, a la resta d’estudis no hi ha infraestructura digital: els alumnes no disposen de wifi, ni d’ordinador portàtil d’ús personal dins l’aula.
Una escola d’adults té una diversitat d’oferta educativa que no hi ha en un centre de secundària o de primària, tal com s’ha indicat a la Introducció.
El professorat també té punts de vista divergents segons quina tipologia de curs imparteix.
El nombre de professors en una Escola d’Adults és baix, a la nostra escola el sector professorat està format per quatre professors. L’enquesta la van fer tres i un d’ells, justament, imparteix els cursos COMPETIC; o sigui que, del sector professorat el 33% del pes de les respostes correspon a la visió del professor de COMPETIC, i això fa estirar els resultats del sector professorat cap a la dreta, i crea escletxes en relació al sector de l’equip directiu.
- Membres de l’equip directiu 100%
- Professors/es 75%
- Alumnes 72%
D’altra banda, en el sector alumnes, calculem que el 30% dels alumnes que van contestar l’enquesta eren alumnes de COMPETIC, i aquests tenen una visió de les competències digitals molt favorable, perquè és tot just el que fan en el centre. Aquest aspecte també fa fluctuar a la majoria dels apartats de l’enquesta cap a la dreta, creant certes distorsions, sobre tot respecte a l’equip directiu.
Anàlisi per apartats de l’enquesta Selfie
Lideratge
Els resultats de les preguntes d’aquest apartat, mostren que la última pregunta que era relativa al pla TAC és la que genera la distorsió, perquè el centre mai n’ha tingut.
- Membres de l’equip directiu 24%
- Professors/es 30%
- Alumnes 0%
Col·laboració i xarxes
Aquest apartat no genera pràcticament diferències entre els sectors.
- Membres de l’equip directiu 29%
- Professors/es 29%
- Alumnes 32%
Infraestructura i equips
En aquest apartat es reflecteix un aspecte molt significatiu del nostre centre: no té xarxa wifi a disposició de l’alumnat. Aquesta deficiència fa que la implementació d’estratègies digitals a les aules sigui quasi impossible. El sector alumnes puntua molt més baix per aquest motiu.
- Membres de l’equip directiu 38%
- Professors/es 41%
- Alumnes 31%
Desenvolupament professional continu
El debat sobre l’ús de les tecnologies digitals es fa molt complicat en un centre com el nostre que, a diferència d’un centre de Secundària, no disposa d’una xarxa wifi per als alumnes. A més a més, l’alumnat no té un ordinador portàtil d’ús personal. D’altra banda, tampoc hi ha la figura del coordinador d’informàtica, ni del coordinador digital.
- Membres de l’equip directiu 38%
- Professors/es 45%
- Alumnes 43%
Pedagogia: implementació a l’aula
- Membres de l’equip directiu 30%
- Professors/es 39%
- Alumnes 35%
Pràctiques d’avaluació
- Membres de l’equip directiu 22%
- Professors/es 37%
- Alumnes 32%
Competències digitals de l’alumnat
En els apartats E, F, G i H, com s’ha explicat en l’anàlisi inicial, el alumnat i el professorat de COMPETIC tenen un pes molt gran en el conjunt, la qual cosa fa que es creïn diferències significatives entre els diferents sectors.
- Membres de l’equip directiu 32%
- Professors/es 40%
- Alumnes 34%
Anàlisi dels resultats d’altres mecanismes de diagnosi
Un cop analitzades les limitacions de l’estudi de l’enquesta Selfie, es va procedir a completar la diagnosi del centre a través de reunions de professorat i entrevistes a alumnes de diferents ensenyaments. A partir d’aquests anàlisis es detecten els següents punts forts i punts febles.
Punts forts i punts febles detectats en la diagnosi
PUNTS FORTS | PUNTS FEBLES |
---|---|
A. COMPETÈNCIA DIGITAL |
A. COMPETÈNCIA DIGITAL
|
B. USOS CURRICULARS
|
B. USOS CURRICULARS
|
C. COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT
|
C. COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT
|
D. ESTRATÈGIA, LIDERATGE I GESTIÓ
|
D. ESTRATÈGIA, LIDERATGE I GESTIÓ
|
E. INFRAESTRUCTURES I SERVEIS DIGITALS
|
E. INFRAESTRUCTURES I SERVEIS DIGITALS
|